29 Οκτωβρίου 2017

Τόσα δεδομένα, τι τα κάνουν;

Γράφει ο +Vassilis Anastasiadis 

Όλοι μας, λίγο πολύ, ανήκουμε σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, έχουμε από (τουλάχιστον) μια συσκευή τύπου iOS ή Android, έχουμε κάνει κάποια αναζήτηση μέσω Google, κλπ. Κοινώς, όλοι μας είμαστε κάτοικοι του 21ου αιώνα και απολαμβάνουμε τις υπηρεσίες που κάνουν την ζωή μας ευκολότερη. Αλλά, με τι κόστος; 

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πόσα δεδομένα συλλέγουν όλες αυτές οι εταιρίες για εμάς και τι κάνουν με αυτά; Γιατί, ας μην γελιόμαστε, τίποτα σε αυτό τον κόσμο δεν δίνεται τζάμπα. Παρόλα αυτά, πολλές από τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά, μας παρέχονται δωρεάν. Άρα, κάτι ύποπτο συμβαίνει.. Για να δούμε με ποιο τρόπο οι διάφορες εταιρίες "κακό-μεταχειρίζονται" τα προσωπικά μας (και όχι μόνο) δεδομένα και εκμεταλλεύονται την "αθωότητά" μας.

Ας ξεκινήσουμε με το Facebook το οποίο μάλιστα έχει περίπου 2 δισεκατομμύρια χρήστες (εκ των οποίων, περίπου 1,5 δισεκατομμύριο το χρησιμοποιούν καθημερινά)! Η πλατφόρμα αυτή καταναλώνει ένα τεράστιο αριθμό δεδομένων σε καθημερινή βάση. Πολλά από αυτά μάλιστα, είναι προσωπικά δεδομένα όπως γενέθλια, κοινωνικός κύκλος, διευθύνσεις, μέρη που επισκεφθήκαμε, τι μας αρέσει, πού πάμε, τι πιστεύουμε, τι ψηφίζουμε, κλπ. Πόσες φορές έχετε ψάξει κάτι στο Google το οποίο σε χρόνο ρεκόρ έχει εμφανιστεί ως διαφήμιση στο προφίλ σας στο Facebook; Και για αυτούς που λένε ότι είναι καλυμμένοι γιατί δεν έχουν (και δεν είχαν ποτέ) προφίλ στο Facebook, ας το ξανασκεφτούν γιατί η πλατφόρμα είναι ικανή να δημιουργήσει "εικονικά προφίλ" για όλους μας αξιοποιώντας δεδομένα που έχει αγοράσει από όλες αυτές τις "δωρεάν" υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε.

Συνεχίζουμε με την πολιτική μας ταυτότητα, η οποία, οφείλει (θεωρητικά) να παραμένει μυστική. Παρόλα αυτά, πολλοί από εμάς μοιραζόμαστε τις πεποιθήσεις μας είτε άμεσα (κάνοντας post στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης), είτε έμμεσα ("ακολουθώντας" τις αγαπημένες μας πολιτικές προσωπικότητες στο Facebook, κάνοντας re-tweet μηνύματα πολιτικού περιεχομένου, κλπ. Αυτό επιτρέπει εταιρίες όχι μόνο να ξέρουν πού κυμαίνονται οι εκλογικές αναμετρήσεις, αλλά και να στοχεύσουν πληρωμένο διαφημιστικό υλικό σε συγκεκριμένες κατηγορίες ανθρώπων ώστε να επηρεάσουν την εκλογική τους συμπεριφορά. Πρόσφατα μάλιστα αποκαλύφθηκε η "παρέμβαση" Ρωσικών δυνάμεων, μέσω του Facebook, στις Αμερικανικές εκλογές. Οι διαφημίσεις πλέον είναι τόσο στοχευμένες και προσωποποιημένες που αγγίζουν όλες τις ευαίσθητες χορδές μας και σχεδόν εγγυώνται επιτυχία. 

Προχωράμε στις κάρτες των καταστημάτων. Ξέρετε, όλες αυτές που μαζεύουμε πόντους για κάθε ευρώ που ξοδεύουμε, κλπ. Τα σούπερ μάρκετ γνωρίζουν τόσα πολλά για εμάς που, πολλές φορές, μας διαφημίζουν προϊόντα πριν καλά-καλά καταλάβουμε ότι τα χρειαζόμαστε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση του Walmart στην Αμερική το οποίο απέστειλε κουπόνια για πάνες μωρού σε μια οικογένεια όπου η κόρη δεν ήξερε ότι είναι έγκυος. Γιατί, ξανά, τα σούπερ μάρκετ δεν αρκούνται στα δεδομένα που συλλέγουν απευθείας από εμάς, αλλά τα συνδυάζουν με άλλα δεδομένα που έχουν αγοράσει (από όλες τις "δωρεάν" υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε – πλέον δεν χρειάζεται καν να το αναφέρουμε).

Αξίζει, επίσης, να σταθούμε στις "υπηρεσίες τοποθεσίας". Για παράδειγμα, φανταστείτε το εξής σενάριο. Είμαστε σε ένα εμπορικό κέντρο, έχουμε συνδεθεί στο "δωρεάν" ασύρματο δίκτυο και μπαίνουμε σε ένα μαγαζί. Βλέπουμε ένα ρούχο, μας αρέσει, το δοκιμάζουμε, μας κάνει, αλλά δεν είμαστε σίγουροι αν το θέλουμε. Ίσως η τιμή μας προβληματίζει. Αποφασίζουμε να φύγουμε και όπως πλησιάζουμε στην έξοδο, το κινητό μας δονείται και έχουμε μια ειδοποίηση από το κατάστημα που μας ενημερώνει ότι για μια ώρα μόνο το συγκεκριμένο ρούχο έχει έκπτωση 25%! Επίσης, μας ενημερώνει ότι άλλοι πελάτες που ταιριάζουν στο προφίλ μας, αγόρασαν το ρούχο αυτό τις τελευταίες 5 μέρες και επίσης αγόρασαν και ένα άλλο αξεσουάρ! Επιστημονική φαντασία; Το αντίθετο … στην Αμερική ήδη εφαρμόζεται στα μεγαλύτερα εμπορικά καταστήματα. 

Ολοκληρώνουμε με ένα κομμάτι, το οποίο, δεν θα πήγαινε ποτέ το μυαλό σας ότι πέφτει θύμα εκμετάλλευσης. Μιλάμε για την μπαταρία του κινητού μας τηλεφώνου! Το πόση φόρτιση έχει μείνει στην μπαταρία μας είναι κάτι που πολλές εταιρίες "πεθαίνουν" να μάθουν. Παράδειγμα, αν ψάχνουμε για ταξί, χρησιμοποιώντας την δημοφιλή υπηρεσία Uber, οι τιμές που βλέπουμε είναι ανεβασμένες αν ξεμένουμε από μπαταρία! Ο λόγος; Απλούστατος! Ξέρουμε ότι δεν έχουμε πολύ μπαταρία και έτσι είμαστε υπό πίεση να κλείσουμε το ταξί. Η εταιρία θέλει να εκμεταλλευτεί αυτή την αδυναμία μας και να μας χρεώσει περισσότερο! 

Η νέα μονάδα πλούτου δεν είναι κάποιο νόμισμα, κάποια μετοχή, η ακίνητη περιουσία ή οποιοδήποτε άλλο, τετριμμένο, αντικείμενο, αλλά τα προσωπικά μας δεδομένα. Όποιος ελέγχει και διαχειρίζεται τα δεδομένα αυτά, πλουτίζει και αποκτά τεράστια δύναμη στο νέο κόσμο. 

Καλώς ήλθατε στον 21ο αιώνα!

 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.