28 Μαρτίου 2016

ΟΙ ΑΓΙΑΣΜΕΝΟΙ

Ἕνα παλιὸ κείμενο γιὰ τὴν νεστῶσα χρεία

π. Δημητρίου Μπόκου 

ν­νι στν ­ριθ­μό, ­ξι ­γό­ρια κα τρί­α κο­ρί­τσια ­π’ τ Γραμ­με­νο­χώ­ρια τν ­ω­αν­νί­νων ο θρυ­λι­κο Ζω­σι­μά­δες (1750-1840 περίπου), ­πο­τε­λον μι ν­τε­λς ­ξαι­ρε­τι­κ πε­ρί­πτω­ση μο­να­δι­κν ν­θρώ­πων.

Τ κο­ρί­τσια (­λε­ξάν­δρα, Ζω­ή, γ­γε­λι­κ) ­μει­ναν στ Γι­άν­νε­να, ­ν τ ­γό­ρια (­ω­άν­νης, ­να­στά­σιος, Νι­κό­λα­ος, Θε­ο­δό­σιος, Ζώ­ης, Μι­χα­ήλ) κα­τέ­φυ­γαν στ Ρω­σί­α κα λ­λο, ­σχο­λού­με­νοι μ τ μ­πό­ριο. Κα πλο­τος τους, σν ε­λο­γη­μέ­νος, α­ξα­νε κα ­ξέ­πλητ­τε τν κό­σμο. Μ ­κε­νοι δν ξι­πά­στη­καν.

ν­τι­θέ­τως, ν­συ­νεί­δη­τα δο­σμέ­νοι στν Θε­ κα στν πα­τρί­δα, ­τα­ξαν σκο­π τς ζω­ς τους τν ­φέ­λεια τς λ­λά­δας, μ τί­μη­μα τ δι­κή τους ­σκη­τι­κ ζω­ή. Προ­τί­μη­σαν ν μέ­νουν στ με­τό­χι τς Μο­νς τν ­βή­ρων στ Μό­σχα, ν κα θ μπο­ρο­σαν κάλ­λι­στα ν ­χουν δι­κά τους πα­λά­τια (στ ­διο μο­να­στή­ρι ζο­σε, ­ξί­σου ­σκη­τι­κά, λ­λος με­γά­λος ­θνι­κς ε­ερ­γέ­της ­π τ χω­ριό τους Ζώ­ης Κα­πλά­νης).

­πέ­λε­ξαν τ ζω­ το ρ­γέ­νη, ν κα ε­χαν κά­θε δυ­να­τό­τη­τα κα ­νε­ση ν χα­ρον μι ­ρε­μη ε­τυ­χι­σμέ­νη ο­κο­γε­νεια­κ ζω­ή. ­πέ­δει­ξαν ­κού­σια σταυ­ρι­κ ­γά­πη, ­στε πε­ρι­ου­σί­α τους, ­παλ­λαγ­μέ­νη ­πς νό­μι­μες) δι­εκ­δι­κή­σεις κλη­ρο­νό­μων, ν με­τα­βι­βα­στε ­πρό­σκο­πτα ­λό­κλη­ρη στν πά­σχου­σα πα­τρί­δα τους.

Χι­λιά­δες ρω­σι­κ ρού­βλια ­φτα­ναν στ Γι­άν­νε­να κα κά­λυ­πταν ­λες τς ­νάγ­κες: προι­κί­ζον­ταν ρ­φα­ν φτω­χ κο­ρί­τσια, πε­ρι­μα­ζεύ­ον­ταν γ­κα­τα­λε­λειμ­μέ­να παι­διά, τρό­φι­μα κα ρο­χα μοι­ρά­ζον­ταν τ Χρι­στού­γεν­να κα τ Πά­σχα σ ­λους τος φτω­χος κα φυ­λα­κι­σμέ­νους τς πό­λης, Χρι­στια­νούς, ­βραί­ους, Μου­σουλ­μά­νους, ­νε­ξαρ­τή­τως θρη­σκεύ­μα­τος. ­λη­θι­ν ­γά­πη, α­τ πο δί­δα­ξε Χρι­στός, ­πέ­χει ­π κά­θε ­πό­νοι­α ρα­τσι­σμο. ­π τ χρή­μα­τα πο ­δελ­φό­τη­τα τν Ζω­σι­μά­δων ­στελ­νε κά­θε χρό­νο στ Γι­άν­νε­να, πλη­ρώ­νον­ταν ο για­τρο τς πό­λης, γι ν ­πι­σκέ­πτον­ται δω­ρε­ν τος φτω­χος ρ­ρώ­στους.

­ταν τέ­τοι­α ­κτα­ση τς φι­λαν­θρω­πί­ας τους, πο γε­μά­τοι ε­γνω­μο­σύ­νη ο Γι­αν­νι­­τες δν τος ­λε­γαν πι μ τ ­νο­μά τους, λ­λ τος ­πο­κα­λο­σαν: «ο ­γι­α­σμέ­νοι» (­πει­ρω­τι­κο ν­τί­λα­λοι, τε­χος 95, σ. 8).

Ο ε­ερ­γε­σί­ες τους πρς τν πα­τρί­δα ξε­περ­νον κά­θε φαν­τα­σί­α. Ε­ναι φυ­σι­κ ­δύ­να­το ν ­πα­ριθ­μη­θον ­δ. Στε­κό­μα­στε μό­νο μ ­νυ­πό­κρι­το θαυ­μα­σμ μπρο­στ στ πε­ρί­λαμ­προ πα­ρά­δειγ­μά τους. ­να­γνω­ρί­ζου­με ­νε­πι­φύ­λα­κτα τ γνή­σια δι­ά­θε­σή τους γι ­λο­κλη­ρω­τι­κ προ­σφο­ρ κα ­γά­πη. Τό­σο δι­α­φο­ρε­τι­κ ­π τ δι­κή μας, μί­ζε­ρη συ­νή­θως, δι­ά­θε­ση! Ο Ζω­σι­μά­δες κα λ­λοι με­γά­λοι ε­ερ­γέ­τες το γέ­νους μας ­πο­τε­λον τ «μο­να­δι­κ παγ­κό­σμιο φαι­νό­με­νο», πο ­κού­ει στ ­νο­μα «­πει­ρ­τες ­θνι­κο Ε­ερ­γέ­τες» (Πε­ριοδ. «Ζω­σι­μά­δες», Μάρτ. 2013, σ. 5).

Στος χα­λε­πος και­ρος πο ζο­με σή­με­ρα, ο ­γι­α­σμέ­νοι Ζω­σι­μά­δες ε­ναι φω­τει­ν ­ρό­ση­μο κα ­δη­γη­τι­κς φά­ρος μας. Τώ­ρα κα­λε­ται σ συ­να­γερ­μ δι­κή μας κα­λο­σύ­νη κα ε­σπλα­χνί­α. Τ χέ­ρια πο ­πλώ­νον­ται ­κε­τευ­τι­κ πρς τ μέ­ρος μας πλη­θαί­νουν ­δι­ά­κο­πα. Τί­πο­τε δν μς δι­και­ο­λο­γε ν πα­ρα­μέ­νου­με ­δι­ά­φο­ροι κα ­δρα­νες.

Δν ­χου­με πολ­λ γι ν δώ­σου­με; Μ Θε­ός μας ε­ναι πλού­σιος. Κα πτώ­χευ­σε γι ν πλου­τί­σου­με. Μ τ σταυ­ρι­κή του θυ­σί­α π­ρε προ­σω­πι­κ ­πά­νω του τν πό­νο κα τ φτώ­χεια μας. Πάψαμε πι ν εμαστε φτωχοί. 

ν πατέρας εναι πλούσιος, δν θά ’ναι κα τ παιδιά του πλούσια; ν λοιπν χει Θεός, λλ μες δν χουμε, τί συμβαίνει; Φαίνεται τι πολέσαμε τν υοθεσία μας. Δν εμαστε πι παιδι το Θεο. Τ γνήσια τέκνα το Θεο εναι «ς πτωχοί, πολλος δ πλουτίζοντες, ς μηδν χοντες κα πάντα κατέχοντες» (Β΄ Κορ. 6, 10). 

ς δίνουμε λοιπν μες π τ λίγα πο χουμε κα ­κε­νος πο γνώ­ρι­σε ­π κον­τ τς ­νάγ­κες μας κα ­χει τ δύ­να­μη ν κά­νει τ λί­γο πο­λύ, τι­μών­τας διαίτερα τ δί­λε­πτο τς χή­ρας (Μάρκ. 12, 42), θ ε­λο­γε φειδώλευτα κα τ δι­κά μας πε­νι­χρά μέσα. Θ τπολλαπλασιάζει σν τος πέντε ρτους. Κα θ συντηρονται π ατ πολλο λλοι γύρω μας. κενος ξέρει ν διαχειρισθε πολύ καλ τ δίλεπτά μας. Θ κάμει θαύματα μ’ατά. Μ λί­γη κα­λ δι­ά­θε­ση λοιπὸν θ βρεθον χί­λιοι τρό­ποι ν’ ν­τα­πο­κρι­θο­με.

και­ρς τς ­ποι­ας κρί­σης γεν­νά­ει γε­νι­κευ­μέ­νη ­να­σφά­λεια. ­δη­γε σ ­σχα­τη ­πό­γνω­ση τν ­λι­κ κα πνευ­μα­τι­κ ­δύ­να­μο ν­θρω­πο. κόμα κα στν ατοκτονία. Εμαστε κι μες νοχοι κάθε φορ πο συμβαίνει κάτι τέτοιο. Συνυπεύθυνοι. 

ς ν­τι­στρέ­ψου­με λοιπν τ πράγματα. Πς; Προ­σβλέ­πον­τας μ βα­θει μ­πι­στο­σύ­νη στ φι­λεύ­σπλα­χνο πρό­σω­πο το Χρι­στο. ν συ­νε­χεί­, ς με­ταγ­γί­ζου­με στος λαχίστους δελφούς του (Ματθ. 25, 40) τ σιγουρι κα ε­σπλα­χνί­α πο ­πορ­ρέ­ει ­π τ πρό­σω­πο α­τό.

Κα ς δείχνουμε κα τ δι­κό μας φι­λό­τι­μο μ ργα, χι μόνο μ λόγια, κα­τ τ μέ­τρο τς τρέ­χου­σας ­νάγ­κης. «Πίστις χωρς τν ργων νεκρά στι» (ακ. 2, 14-26). 

Τ θέλει ατ π μς. Γι’ α­τ λ­λω­στε μς ­φη­σε ­πο­στό­λους στ πό­δι του. Εναι δική μας τώρα ποστολ ν δείξουμε τ εσπλαχνο πρόσωπό του στν πελπισμένο νθρωπο, πως τόσο πέροχα τ δειξαν τότε, σ πολ χαλεπώτερους καιρούς, ο γιασμένοι Ζωσιμάδες.

Θ διαφορήσουμε; 

Σα­ρα­κο­στὴ 2012 

Ἀντιύλη 
Ἱ. Ναὸς Ἁγ. Βασιλείου, 481 00 Πρέβεζα

Τηλ. 26820-25861/23075/6980 898 504





Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.